PREMIERĂ: USMF „Nicolae Testemițanu” – unica instituție de învățământ superior din Republica Moldova prezentă în clasamentul „The Three University Missions”
- vizualizări: 13149
Universitatea de Stat de Medicină și Farmacie „Nicolae Testemițanu” din Republica Moldova se regăsește printre cele mai bune 1500 de universități din lume, conform clasamentului Universității Internaționale din Moscova The Three University Missions, ediția 2020.
USMF „Nicolae Testemițanu” ocupă poziția 1101-1200, fiind unica instituție de învățământ superior din Republica Moldova prezentă în acest rating.
Ediția a IV-a a clasamentului The Three University Missions cuprinde în total 1500 de universități din 97 de țări, selectate dintr-o listă de peste 1700 de instituții de învățământ superior din 110 țări.
Clasamentul evaluează, prin 16 indicatori, calitatea educației (45%), activitatea științifică (25%) și, pentru prima data, în compilarea clasamentelor academice globale, se apreciază contribuția universităților în societate (30%).
The Three University Missions este primul clasament universitar internațional care răspunde schimbărilor din educația globală datorate pandemiei COVID-19, printr-o gamă largă de indicatori care evaluează relația dintre universitate și societate.
Grupul de indicatori la componenta Educație (45%):
Concursuri internaționale câștigate de studenți. Spre deosebire de indicatorii scientometrici obișnuiți, care măsoară realizările personalului universitar, criteriul inovator al acestui clasament face posibilă măsurarea competitivității studenților. Criteriul demonstrează calitatea cunoștințelor, abilităților și competenței pe care studenții le obțin în timpul studierii, precum și capacitatea lor de a utiliza aceste resurse pentru a rezolva sarcini complexe. Numărul de câștigători ai concursurilor internaționale pentru studenți nu poate fi mare, dar totuși, poate demonstra eficacitatea învățării și aptitudinea studenților pentru cercetarea științifică avansată.
Proporția de studenți internaționali din numărul total de studenți – măsoară atractivitatea Universității pentru cetățenii străini. Este utilizat pe scară largă de clasamentele academice existente.
Raportul dintre bugetul universitar și studenți – evaluează bunăstarea financiară a universității. Cu cât indicatorul este mai mare, cu atât este mai largă gama de oportunități ale universității de a implementa cele trei misiuni principale: educație, cercetare științifică și contribuție în societate.
Raportul student/cadru didactic – măsoară suficiența resurselor umane ale unei universități. Mai mult cadru didactic și personal de cercetare per student înseamnă o atenție mai mare acordată fiecărui student și, ca urmare, condiții mai bune de învățare.
Grupul de indicatori la compartimentul Cercetare (25%):
Premiile din Lista IREG câștigate de personalul academic universitar și absolvenți – măsoară realizările științifice remarcabile. Calculul numărului de laureați ai premiilor prestigioase pentru a evalua potențialul științific al universității este fundamental corect. Cu toate acestea, luarea în considerare a premiilor Nobel și a medaliilor Fields limitează semnificativ oportunitățile de evaluare universitară. Lista IREG a Premiilor Academice Internaționale include cele mai prestigioase 99 de premii științifice din lume, cu posibilitatea extinderii în viitor.
Impactul mediu al citării normalizate (nivel global) – evaluează calitatea publicațiilor științifice (la nivel internațional, conform Web of Science Core Collection), ce demonstrează cantitativ, comparativ cu media mondială, cât este de citată o anumită publicație prin confruntarea publicațiilor de același tip, domeniu de cunoaștere și an. Indicatorul demonstrează relevanța globală a activităților de cercetare ale universității în mediul academic, reflectând perspicacitatea și calitatea acesteia.
Impactul mediu al citării normalizate (la nivel național) – evaluează calitatea publicațiilor științifice (la nivel național conform Web of Science Core Collection). Indicatorul demonstrează relevanța globală a activităților de cercetare ale universității în mediul academic din țara de origine a universității. Introducerea acestui criteriu contribuie la o mai bună luare în considerare a realizărilor comunităților naționale de cercetare și la o evaluare mai precisă a rezultatelor cercetării în domeniul umanist.
Venituri din cercetare per membru al personalului academic – implicarea personalului în cercetare și dezvoltare (site-uri web ale universităților și organismelor de reglementare). Indicatorul arată de fapt suma finanțării segmentului de cercetare și dezvoltare pentru fiecare membru al personalului academic. Cu cât este mai mare suma de finanțare per membru academic, cu atât este mai relevantă cercetarea universității.
Grupul de indicatori la componenta Universitatea și societatea (30%):
Cursuri on-line ale universității disponibile pe cele mai mari platforme globale – contribuția universității la educație on-line la prețuri accesibile (platforme de învățare on-line Coursera și edX). Acest indicator inovator este utilizat pentru prima dată în compilarea clasamentelor academice globale și măsoară activitatea universității în domeniul cursurilor on-line deschise. Cu cât mai multe cursuri sunt publicate pe platforme globale masive on-line, cu atât este mai mare transferul de cunoștințe pe internet și contribuția universității la accesibilitatea educației la nivel mondial.
Ponderea universității în totalul publicațiilor academice ale țării sale – contribuția universității la cercetarea științifică a țării sale (conform Web of Science Core Collection). Acest indicator inovator de clasificare măsoară semnificația națională a universităților pentru dezvoltarea științifică din țările respective. Cu cât cota universității este mai mare în totalul publicațiilor universitare ale țării, cu atât este mai mare contribuția sa la cercetarea la nivel național și, în consecință, cu atât este mai importantă și mai valoroasă o astfel de universitate pentru societate.
Total pagini ale site-ului unei universități indexate de motoarele de căutare de top – prezența pe web (motoare de căutare: Google, Baidu, Yandex). Indicatorul evaluează unele dintre cele mai importante aspecte ale interacțiunii unei universități cu societatea: deschiderea și transparența, disponibilitatea informațiilor, angajamentul față de schimbul de informații.
Vizualizări ale paginii universității pe Wikipedia – popularitatea pe web. Împreună cu site-ul oficial, pagina universității de pe Wikipedia este o sursă importantă de informații. Un număr mare de vizualizări ale paginii universității arată impactul societății asupra universității.
Adepții universității în social media – comunicarea în social media (Facebook, Twitter, VK, Sina Weibo). Social media este unul dintre cele mai practice instrumente de comunicare pentru universitate și pentru cei interesați de activitatea sa. Popularitatea diferitelor rețele sociale variază în diferite țări și de la universitate la universitate. Prin urmare, numărul de abonați din 4 rețele sociale a fost colectat pentru fiecare universitate.
Numărul de absolvenți ai universității cu un articol individual pe Wikipedia – evaluează cantitativ impactul absolvenților asupra societății (Wikipedia). Educația de înaltă calitate constă într-o mare măsură din fenomene necorespunzătoare, printre altele poate fi măsurată prin impactul unei universități asupra societății. Una dintre cele mai eficiente modalități de măsurare este de a număra numărul de absolvenți de succes în diferite domenii (politică, știință, artă, afaceri, caritate) cu un articol individual pe Wikipedia despre ei.
Acces la site-ul universității – relevanța socială (Alexa). Acest indicator reflectă relevanța site-ului oficial al universității pentru utilizatorii din întreaga lume. Cu cât este mai mare raportul dintre utilizatorii de internet care vizitează site-ul universității, cu atât este mai populară universitatea. Dacă site-ul universității este vizitat de un număr mare de utilizatori de internet, universitatea este considerată relevantă și valoroasă pentru societate.
Transparență – deschiderea informațională și politicile privind calitatea informațiilor (site-urile universităților). Indicatorul este o evaluare complexă a politicilor unei universități legate de deschiderea informațională către societate, consistența acestora și măsura în care universitatea încurajează crearea de legături orizontale.
Referitor la sursele de date, clasamentul utilizează doar criterii obiective aprobate de experții internaționali. Sondajele privind reputația sunt în totalitate excluse din considerare. Ratingul se bazează pe datele deschise disponibile pe site-urile oficiale ale universităților, precum și pe datele provenite din surse globale independente: Clarivate Analytics, furnizor de date și valori din InCites și Global Institutional Profiles Project (GIPP); platforme on-line pentru educație de masă Coursera și edX; enciclopedia universală multilingvă Wikipedia; motoare de căutare (Google, Yandex, Baidu); rețele sociale (Facebook, Twitter, VK, Sina Weibo); compania Alexa; portaluri web de concursuri academice internaționale pentru studenți; site-uri web ale premiilor academice internaționale din lista IREG.
Pentru mai multe detalii, vizitați site-ul www.mosiur.org, vizualizați clasamentul complet, metodologia sau comentariile analitice. Acestea sunt accesibile în limba rusă și engleză.
Felicitări pentru această performanță!
Preluarea informației de pe site-ul USMF „Nicolae Testemițanu” poate fi efectuată doar cu indicarea obligatorie a sursei și a linkului direct accesat pe www.usmf.md.
Comentarii